Κυριακή 20 Απριλίου 2008

«Τζιχάντ για την αγάπη»...



Ο ομοφυλόφιλος ιμάμης Μ. Χέντρικς μιλάει για ανάγκη επανερμηνείας του Ισλάμ

Μεγάλο ενδιαφέρον προκάλεσε η προβολή της ταινίας «Τζιχάντ για την αγάπη», που πραγματεύεται τη ζωή ομοφυλοφίλων σε μουσουλμανικές κοινωνίες, στο φεστιβάλ ταινιών της Πόλης, σε μια στιγμή μάλιστα που πολλοί ανησυχούν για την αύξηση της θρησκοληψίας στην Τουρκία. Ενας από τους χαρακτήρες της ταινίας, ο ιμάμης Μουχσίν Χέντρικς, μίλησε στην «Κ» για την προσπάθειά του να συμβιβάσει δύο επιλογές εκ πρώτης όψεως ασυμβίβαστες. Ο Χέντρικς προέρχεται από το Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής, όπου η -Μαλαισιανής και Ινδικής καταγωγής- ισλαμική κοινότητα αντιπροσωπεύει το 15% του πληθυσμού της πόλης.

— Στην ταινία αναφέρετε ότι «γεννηθήκατε στο τζαμί». Είστε Μουσουλμάνος λόγω καταγωγής ή επιλογής;

— Γεννήθηκα Μουσουλμάνος, σε μια οικογένεια με σεβαστό ρόλο στην κοινότητα. Ο πατέρας και ο παππούς μου ήταν ιμάμηδες, η μητέρα μου δούλευε για την κοινότητα. Με ανέθρεψαν με το Κοράνι. Αλλά από μικρή ηλικία προβληματιζόμουν: πώς μπορεί ο Θεός να με τιμωρεί για κάτι που δεν έχω επιλέξει; Αυτό ήταν και το αρχικό μου πρόβλημα με το Ισλάμ. Οσο μεγάλωνα, συνειδητοποιούσα ότι έπρεπε μόνος μου να βρω απαντήσεις.

Oταν τελείωσα τις σπουδές μου ήμουν ήδη παντρεμένος για έξι χρόνια. Τότε κατάλαβα ότι έπρεπε είτε να συνεχίσω μια «διπλή ζωή», προσποιούμενος, ή να αποκαλύψω τη σεξουαλικότητά μου, με κίνδυνο να χάσω την οικογένεια και την πίστη μου. Επρεπε να αποφασίσω πόσο σημαντικό είναι το Ισλάμ στη ζωή μου. Επέλεξα να παραμείνω στη μουσουλμανική πίστη, αλλά έχω αγκαλιάσει και τις άλλες θρησκείες.

— Γιατί αποφασίσατε να πάτε στο Πακιστάν και να σπουδάσετε την Ισλαμική θρησκεία;

— Πήγα τόσο γιατί η οικογένειά μου ήθελε πολύ να συνεχίσω την παράδοση, όσο και γιατί έτρεχα πίσω από τις δικές μου αναζητήσεις. Εφτασα στο Καράτσι στα 21 και σπούδασα εκεί τέσσερα χρόνια. Στα 23 επισκέφθηκα το Κέιπ Τάουν, παντρεύτηκα και η σύζυγός μου με ακολούθησε στο Πακιστάν. Τότε ερωτεύθηκα τον καλύτερό μου φίλο... Είχαμε ήδη ένα παιδί, και δεν μπορούσα να διαλύσω το γάμο μου.

Σχέσεις με γυναίκα, παιδιά

— Η πρώην γυναίκα σας πώς αντέδρασε;

— Της είχα αποκαλύψει τις προτιμήσεις μου επτά ημέρες πριν από το γάμο μας, λέγοντάς της να σκεφθεί αν όντως θέλει να με παντρευτεί. Θύμωσε αρχικά, ήταν ερωτευμένη μαζί μου και μου είπε, «Θα σε βοηθήσω να αλλάξεις».

— Πώς είναι τώρα οι σχέσεις σας με εκείνη και τα παιδιά; Πώς αντέδρασαν στη δημόσια δήλωση της ομοφυλοφιλίας σας;

— Η πρώην γυναίκα μου αρχικά δεν επέδειξε κατανόηση. Ξαναπαντρεύτηκε και βρισκόταν υπό την επιρροή του δεύτερου συζύγου της, που αργότερα πήρε διαζύγιο. Κατάλαβε ότι τα παιδιά με είχαν ανάγκη. Εχω δύο κόρες 17 και 14 ετών και ένα γιο 12. Tα παιδιά έμειναν για ένα χρόνο με εμένα και τον σύντροφό μου, με αποτέλεσμα να είναι πια απόλυτα άνετα και συμφιλιωμένα με την επιλογή μου. Εχουμε πολύ καλές σχέσεις.

— Ηταν το γεγονός ότι γεννηθήκατε ομοφυλόφιλος που σας έκανε να επανεξετάσετε το Ισλάμ από εντελώς νέα οπτική;

— Οπωσδήποτε. Εξαιτίας αυτής της εσωτερικής μάχης αναγκάστηκα να επανεξετάσω όσα μου δίδασκαν. Η οπτική μου για τη θρησκεία μας έχει αλλάξει, αλλά και για την κοινότητά μας. Για παράδειγμα, μουσουλμάνοι στην κοινότητά μας λένε πως οι Ινδουιστές, ως ειδωλολάτρες, θα πάνε στην κόλαση, εμένα όμως ο σύντροφός μου είναι Ινδουιστής.

— Η μουσουλμανική κοινότητα του Κέιπ Τάουν σας απέπεμψε από τη θέση του Ιμάμη. Εξακολουθείτε όμως να διδάσκετε...

— Διδάσκω σε γκρουπ ομοφυλοφίλων και λεσβιών πώς οι άνθρωποι αυτοί μπορούν να συμβιβάσουν την προσωπική τους επιλογή με την ισλαμική τους πίστη. Δεν φωνάζω ούτε προκαλώ. Γι’ αυτό και η κοινότητα με σέβεται και μου έχουν ζητήσει πολλές φορές να μιλήσω δημόσια για τα θέματα αυτά.

Το Κοράνι, η ερμηνεία του και τα παιχνίδια εξουσίας

–Σκεφθήκατε ποτέ να γίνετε άθεος;

– Οχι, είμαι πολύ προσκολλημένος στην ιδέα του Θεού. Η άποψή μου για το πώς είναι Αυτός είναι που έχει αλλάξει. Δεν πιστεύω πια σε ένα Θεό αυστηρό, τιμωρό, αλλά σε μια ανώτερη δύναμη πάνω και πέρα από την πραγματικότητα, που διαπνέεται από αγάπη και συμπόνοια. Πίσω από το βίαιο, πολιτικό Ισλάμ κρύβονται παιγνίδια εξουσίας.

– Διαβάζοντας κανείς για τη Μεσαιωνική Ισπανία, τα πρώτα Χαλιφάτα, συναντά ένα Ισλάμ ανεκτικό, γεμάτο γνώση. Τι συνέβη και το Ισλάμ συνδέθηκε με την οπισθοδρόμηση;

– Γι’ αυτό ευθύνονται τα παιχνίδια εξουσίας των τάξεων που θέλησαν να ελέγξουν την πνευματική και πολιτική ζωή του ισλαμικού κόσμου. Διαφορετικές ομάδες ίδρυσαν σχολές όπου δίδασκαν τη δική τους εκδοχή του Ισλάμ, την οποία και υιοθετούσαν οι εκάστοτε χαλίφηδες. Το πρόβλημα γεννήθηκε στην ερμηνεία του Κορανίου από τις ομάδες αυτές, που οδήγησε και στο πνευματικό «κλείσιμο» του Ισλάμ.

– Πώς ερμηνεύετε την έννοια του τζιχάντ (ιερός πόλεμος), που τόσο τρομοκρατεί εμάς τους μη-Μουσουλμάνους;

– Είναι τρομερά παραγνωρισμένη. Η λέξη jahadah σημαίνει αγώνας. Ο μουσουλμάνος καλείται να αγωνισθεί για να προσεγγίσει το καλό, τη δικαιοσύνη. Ο μεγάλος αγώνας είναι μέσα μας, δεν αναφέρεται σε κανένα πόλεμο. Η «τζιχάντ» κατά την οποία φανατικοί στο Ιράν εκτελούν νεαρά αγόρια επειδή θέλησαν να εξερευνήσουν τη σεξουαλικότητά τους δεν έχει καμία συμπόνοια και είναι αντίθετη στο Κοράνι.

– Ο Αχμεντινετζάντ δήλωσε, «δεν υπάρχουν γκέι στο Ιράν». Πολλοί πιστεύουν ότι η ομοφυλοφιλία είναι νοητή μόνο στη Δύση, και ξένη στον μουσουλμανικό χώρο....

– Αυτό είναι αστείο. Η ισλαμική παράδοση είναι γεμάτη ομοερωτικές ιστορίες αγάπης. Ο γιος του χαλίφη Χαρούν Αλ-Ρασίντ έζησε ένα μεγάλο έρωτα με ένα ποιητή, τον Αμπού Ναουάντ. Τα ποιήματα των Περσών ποιητών είναι γεμάτα ομοερωτικά θέματα. Και στην ταινία είδαμε τη γιορτή στην Ινδία σε ανάμνηση της αγάπης του Σάχη Χουσεΐν με ένα νεαρό Ινδουϊστή....

– Τι νομίζετε για τη θέση πολλών ότι το Ισλάμ παραείναι αυστηρό, γιατί περιορίζει υπερβολικά την προσωπική ζωή;

– Συμφωνώ, το Ισλάμ επεμβαίνει πέραν του δέοντος στην προσωπική ζωή, αλλά αυτό δεν οφείλεται στο Κοράνι, αλλά στην ερμηνεία του.


Συνέντευξη στον Αλεξανδρο Μασσαβετα

Πηγή: Καθημερινή, 19.4.08


Δεν υπάρχουν σχόλια: